Huisstijl

Het gemeentebestuur en het OCMW hebben sinds 2008 een gezamenlijke huisstijl. Om naar de inwoners toe naar buiten te komen als één lokaal bestuur, werd er gekozen voor eenzelfde huisstijl en twee logo’s die duidelijk naar elkaar verwijzen.

Sinds de integratie gemeente-OCMW in één lokaal bestuur in 2019 (volgens het Decreet Lokaal Bestuur) maken we sindsdien enkel nog gebruik van het logo met de rode R.

Samen met het bestuur werd een ontwikkelingsvisie bepaald: Retie kijkt vooruit en wenst zich te (blijven) profileren als een groene, landelijke gemeente waar het gezellig en rustig is om te wonen met een recreatief-toeristisch potentieel. Retie mag eveneens trots zijn op een bruisend gemeenschapsleven.

Het logo van de gemeente Retie symboliseert een pad dat als een meander door Retie gaat. Dit benadrukt vooral het aangename en gezellige karakter van Retie als woongemeente. De rivier verwijst bovendien naar de zachte recreatie, en staat symbool voor de toeristische trekpleisters zoals de vele fietsroutes en de mooie wandelnetwerken.

Uit het logo komt duidelijk de letter R van Retie naar voor. De warme rode kleur staat voor het gezellige en sociale karakter van de gemeente. De strakke, moderne vorm en het lettertype benadrukken het gewenste eigentijdse imago van de gemeente. De dynamiek in het logo staat symbool voor het authentieke en bruisende gemeenschapsleven in Retie.