Aardgas en elektriciteit

Sinds 1 juli 2003 is de energiemarkt in Vlaanderen volledig vrijgemaakt. Dit betekent dat je volledig vrij bent in je keuze van energieleverancier. De Vlaamse Regulariseringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) zorgt voor een efficiënte organisatie en werking van de Vlaamse gas- en elektriciteitsmarkt. Je kan er terecht voor algemene informatie over de energiemarkt in Vlaanderen, voor een lijst van leveranciers die over een leveringsvergunning beschikken, voor vragen over je netbeheerder, voor het opvragen van documenten en om een vergelijking te laten maken tussen de energieleveranciers (Voor burgers die niet over internettoegang beschikken, wordt dit telefonisch afgehandeld. Het resultaat wordt per post verzonden).

Meer info: VREG, T 02 553 13 53, E info@vreg.be, W www.vreg.be

Netbeheerder voor aardgas en elektriciteit

Voor vragen over nieuwe aansluitingen, het verzwaren van aansluitingen, betaalproblemen, budgetmeters, rationeel energiegebruik … : Fluvius, T 078 35 35 34, W www.fluvius.be.

Gasreuk kan je melden op het telefoonnummer 0800 65 065, storingen en defecten op het telefoonnummer 078 35 35 00 en defecte straatlampen op het telefoonnummer 0800 63 535 of www.straatlampen.be.

Fluvius – Storingen en defecten: T 078 35 35 00 – 24 uur op 24 uur, 7 dagen op 7
Melding gasreuk: T 0800 65 0 65 (gratis) – 24 uur op 24 uur, 7 dagen op 7
Melding waterlek: T 0800 90 300 (gratis) – 24 uur op 24 uur, 7 dagen op 7
Geplande uitbreidingen van elektriciteits- en aardgasnet: W www.fluvius.be

Werken van Fluvius

Iedereen die het pad kruist met één van de gemiddeld 150 000 werven die Fluvius elk jaar uitvoert, kan voortaan zelf opzoeken om welke werken het gaat en hoe lang die zullen duren. Dat wordt mogelijk via een unieke webtool voor werfcommunicatie.

Fluvius is actief in 229 steden en gemeenten in Vlaanderen, goed voor 100 000 kilometer elektriciteitskabel en 45 000 kilometer aardgasnet.

Wegdek of voetpad opengebroken?

Het is niet prettig, maar het moet nu eenmaal gebeuren: het wegdek of voetpad openbreken om nieuwe kabels te leggen, leidingen te plaatsen of aansluitingen te maken. Maar het helpt natuurlijk wel om goede informatie te krijgen over dit soort werken in je buurt. Dat kan voortaan via de webpagina werkenvan.eandis.be.

Via een zoekfunctie en kaartje krijgen bezoekers, ook met een tablet of smartphone, een overzicht van alle actuele openbare werken van Fluvius. Wie zijn locatie ingeeft, ziet automatisch alle werken in zijn buurt. Wie voor een werf van Fluvius staat, kan door zijn smartphone automatisch worden doorverwezen naar de juiste info. Klanten kunnen via het systeem ook onmiddellijk een melding of foto over de werf bezorgen aan Fluvius. De kaart wordt elke vijftien minuten vernieuwd, voor een correct overzicht. Zodra we nieuwe werken plannen, worden die automatisch opgeladen en bijgewerkt.

Aan de hand van deze nieuwe webtool probeert Fluvius de hinder zoveel mogelijk te beperken. Ook voor de aanvraag van nieuwe aansluitingen voor elektriciteit en aardgas, staan nieuwe digitale systemen in de steigers. Tegen 2020 verwacht Fluvius dat 60 % van de ongeveer 60 000 aansluitingsaanvragen per jaar, online zal gebeuren.

Stroomonderbrekingen

In 2014 lanceerde Fluvius (het vroegere Eandis) de de website stroomonderbrekingen, zodat iedereen kan opzoeken of er stroomonderbrekingen zijn. Die site werd intussen 400 000 keer bezocht (mei 2016).

In 2015 brak Fluvius trouwens een nieuw record op het vlak van netbetrouwbaarheid, die wordt uitgedrukt in ‘aantal minuten leveringsonbeschikbaarheid per jaar en per klant’. Voor de netten van Fluvius daalde ze van 24 minuten naar 20 minuten. Daarmee hoort Fluvius bij de Europese top.