Retiese handelaars pakken uit met reclamecampagne uit de UK!

Gepubliceerd op woensdag 16 november 2022 9.37 u.
Met ‘Liever Lokaal’ krijgt de succesvolle Britse ‘Totally Locally’ campagne nu voor het eerst een spin-off in Vlaanderen. De handelaars en het gemeentebestuur slaan de handen in elkaar om de lokale vibe van gezelligheid, authenticiteit en verbondenheid te verspreiden in Retie.

Lokale ondernemers willen alle Retienaren inspireren om ook lokaal te kopen zodat zij morgen die vibe kunnen blijven garanderen. Lokale handelszaken zorgen immers voor ontmoeting, werkgelegenheid, ondersteuning van het lokale verenigingsleven en voor veerkrachtige dorpen.

Liever Lokaal : ready, set, go!

In de komende dagen zullen handelaars in verschillende winkels campagne-affiches ophangen. Een exclusief magazine zet de deelnemende handelaars in de kijker. Hun passie voor hun zaak en het dorp worden mooi in beeld gebracht. Een enthousiasme dat ze willen overbrengen naar hun klanten.

Tijdens een bezoek aan Wales kwam algemeen directeur, Roel Slegers in contact met de Totally Locally campagne en groeide de idee om daar ook in Retie mee aan de slag te gaan.. “Ik hoop dat inwoners beseffen hoeveel impact ze hebben als consument. Bij elke lokale aankoop kies je voor meer lokale handelaars in jouw buurt! Economie is in dat opzicht vrij eenvoudig, hoe meer vraag wij creëren hoe meer aanbod er zal blijven of zelfs bijkomen in ons dorp. Ik hoop dat we de consument met deze campagne op een plezante manier kunnen laten zien dat ze door lokaal shoppen zelf bijdragen aan een mooie toekomst voor ons dorp! “

Koen Claessens, schepen van Lokale Economie in Retie, was meteen gewonnen voor het idee. “Het concept van ‘Liever Lokaal’ toont aan dat er een grote kracht zit bij de ondernemers zelf en vooral in de samenwerking tussen ondernemers zelf. En het is bij zo’n samenwerking dat ook een lokaal bestuur haar potentieel kan inzetten om die samenwerking nog verder op te krikken en het ‘lokaal verhaal’ te versterken.”

Samenwerking tussen verschillende gemeenten

Naast Retie werken ook Oud-Turnhout, Balen én drie gemeenten uit het Hageland een eigen campagne uit onder de vlag van ‘Liever Lokaal’. Al deze lokale ondernemers willen ‘Liever Lokaal’ van onderuit over de Kempen, het Hageland, Vlaanderen verspreiden, en er een even ‘aanstekelijk’ concept van maken als ‘Totally Locally’. Wim Poelmans, coördinator bij Rurant introduceerde het initiatief bij deze gemeenten. “Ik ben blij dat we met dit Europese subsidieproject kunnen zorgen voor een samenwerking tussen deze gemeenten” aldus Wim.

 

 Ontdek hier alle deelnemende handelaars in ons online magazine!