Oplichter aan de lijn? Met deze tips trap je niet in de val!

Gepubliceerd op maandag 16 april 2018 0 u.
Je kreeg een mooi aanbod per telefoon, maar je weet niet wie jou belde of hoeveel het je kost? Dan is de kans groot dat je werd opgebeld door een oplichter. In 2017 ontving de FOD Economie meer dan 5 400 meldingen over misleidende telefoontjes.

Vier tips om een oplichter aan de telefoon te ontmaskeren

 
  1. Maakt de verkoper zich bekend? Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen.
  2. Is het aanbod van de verkoper duidelijk? Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan om meer details. Misleidende telefoontjes gaan meestal over gratis aanbiedingen, kortingsbonnen of proefpakketjes om een product eerst uit te testen.
  3. Staat de televerkoper op de lijst van ondernemingen die al gemeld zijn? Check of de naam van de onderneming die u opbelt op de lijst van ondernemingen staat waarover de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument al meldingen ontvingen. Wees uiterst voorzichtig met aanbiedingen van de ondernemingen die op die lijst staan. Staat de onderneming niet op de lijst, dan betekent dat niet noodzakelijk dat het aanbod veilig is, want telefonische oplichters wisselen vaak van naam.
  4. Heb je een schriftelijke bevestiging gekregen? Een televerkoper is verplicht om jou een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet alle informatie geven over het aanbod en over het recht om van de aankoop af te zien. Stuur meteen een antwoord als je niet geïnteresseerd bent in het aanbod. Let op: de bevestigingsmail komt soms terecht in de map met ongewenste e-mails. Als je onlangs een televerkoper aan de lijn had, kan je de e-mails in deze map best in het oog houden.
Kreeg je een verdacht telefoontje? Meld het dan aan de FOD Economie via meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf dat jou belde zich in een ander Europees land bevindt.