Grootste beweegproject van Vlaanderen: '10 000 stappen: elke stap telt!'

Gepubliceerd op zaterdag 23 oktober 2021 10.49 u.
Dit najaar start het grootste beweegproject van Vlaanderen: ’10 000 stappen: Elke stap telt.’. Het doel: meer mensen meer laten bewegen. We willen elke burger ertoe bewegen om 10 000 stappen te zetten.

Want 10 000 stappen per dag (of 8 000 bij 65-plussers) is het streefdoel voor een volwassene op weg naar een goede gezondheid, je beter in je vel voelen, beter slapen en dus minder vaak met het verkeerde been uit bed stappen. En zelfs al geraak je niet (altijd) aan deze aanbeveling, dan nog is elke stap een stap in de goede richting, want ‘elke stap telt!’.

Breng jouw buurt in beweging met Zorgzame Buurten

De campagne loopt gedurende een periode van vier jaar. Het eerste jaar focussen we op zorgzame buurten door de boodschap ‘elke stap telt’ zichtbaar te maken in het straatbeeld. We bouwen aan buurten waarin bewoners zorg voor elkaar dragen in de ruime zin van het woord, waar levenskwaliteit en gezondheid centraal staan, en waar mensen zich goed en geborgen voelen. Buurten die mensen in beweging brengen. Letterlijk en figuurlijk. Want een buurt kan enkel zorgzaam zijn als ze ook beweegvriendelijk is!

Wist je dat ook jijzelf met deze campagne meer aandacht kan vragen voor een zorgzame buurt? Doe mee samen met je buren, je straat of zelfs de hele wijk. Kom langs bij de dienst Vrije Tijd en neem affiches mee: hang één affiche achter je raam aan de straatkant en spoor je linker-, rechter-, over-, achter-, onder- en bovenbuur aan om hetzelfde te doen. Hoe meer affiches, hoe meer we elkaar kunnen motiveren!

Campagne in het straatbeeld

Samen met een 200-tal andere Vlaamse steden en gemeenten brengen we het belang van bewegen onder de aandacht in het straatbeeld …

Misschien heb je de zuilen* op de parking achter het gemeentehuis, de bibliotheek en sportpark Vossekot al wel gezien? Daarbij staan het aantal stappen en het bijhorend aantal wandel- of fietsminuten naar een aantal locaties vermeld.
* Sommige zuilen raakten beschadigd met het stormweer van 21 oktober. Deze worden in de loop van de komende weken vervangen.

Dezelfde borden vind je bij sport- en speelvelden verspreid in onze gemeente met daarbij een indicatie hoeveel stappen je zet als je rond het veld gaat en bij enkele van onze themawandelingen. Bij de borden aan de trage wegen zie je een bordje met ‘dit pad is ... stappen lang’.

10 000 stappen, hoe begin ik eraan?

Lijkt 10 000 stappen per dag een onrealistisch doel? Stap voor stap lukt het jou wel om tot deze doelstelling te komen …

  • Meet je stappen gedurende een week;
  • Bepaal je doel: 500 extra stappen per dag is een haalbare uitdaging;
  • Hou dit minstens 1 week vol;
  • Kies na elke week een nieuw doel;
  • Maak van extra beweging een dagelijkse routine;
  • Indien haalbaar voor jou: ga door tot je minstens 10 000 stappen per dag haalt (8 000 stappen voor 65-plussers).

Hou je graag bij hoeveel stappen je dagelijks zet of ga je graag de uitdaging aan met vrienden, familie of je collega’s? Registreer je op http://10000stappen.gezondleven.be/groep/retie

Dagelijkse tips op weg naar een actiever leven

Je kan alvast beginnen met enkele eenvoudige dingen te doen in je dagelijkse leven.

  • Neem de trap;
  • Wandel wat vaker naar de brievenbus;
  • Parkeer je hometrainer voor de tv;
  • Beweeg samen;
  • Gebruik een kleine vuilbak die je elke avond buiten moet leegmaken;
  • Neem een actieve pauze. Wandel even rond of door het gebouw;
  • Telefoon? Ga rechtstaan of wandel rond;
  • Plaats je printer niet naast je pc maar iets verder weg;
  • Vervoertips:
    • Neem je de bus? Stap een halte vroeger of verder af;
    • Parkeer je auto iets verder van de schoolpoort of de winkel;
    • Wachten = bewegen;
    • Laat de auto eens aan de kant staan.

TIP: 2 000 extra stappen op een doordeweekse avond

Als drukbezette ouder heb je tussen je werk, huishouden en taxi-spelen voor de hobby’s van je kinderen wellicht soms weinig tijd over om zelf nog te sporten. Maar laat dat geen excuus zijn, want op deze manier kan je al 2 000 stappen extra zetten op een drukke avond!

Stel: Je kind gaat wekelijks een uurtje naar de sporttraining in sporthal Boesdijkhof. Laat je auto daar staan en zet je kind af bij de ingang. Wandel naar de bib om je boeken in te leveren en nieuwe uit te kiezen. Doe onderweg het verjaardagskaartje voor je grootmoeder op de bus en wandel verder door om nog enkele boodschappen te doen voor het avondeten. Zet de boodschappen in je auto en ga je kind terug ophalen. Dan heb je alleen al tussen deze locaties een afstand van 1,4 km afgelegd, wat gelijkstaat aan 2 000 stappen en 25 wandelminuten.

Meer weten?

dienst Vrije Tijd, T 014 38 92 67, E gezondegemeente@retie.be